FIAT Croma

Történeti áttekintés

Fiat Croma (series I) 1985-ben kezdték el gyártani a Croma-t közösen az Alfa Romeóval, a Lanciaval és a Saabbal (közös padlólemez, közös motorok). Csak 5 ajtós szedán változatban létezett. A formatervet Giugiaro készítette és a légellenállása is nagyon kedvezõ volt (0.32).

A Fiat büszkén hangoztatta, hogy a karosszéria mindösszesen 321 elembõl állt, 53 méter tömités van benne, és a 43%-a galvanizált (a rozsda ellen) valamint, hogy az összeszerelést 75 robot végzi. 11 féle színben lehetett kapni, 3 féle felszereltségben (7 féle kárpittal és egyféle bõrrel). Az autót gyárilag 4 hangszórós kazettásrádióval szerelték.

Eleinte hagyományos 1585cc-s 83 lóerõs, CHT 1995cc-s 90 lóerõs és két kétliteres injektoros, katalizátoros motorral lehetett a Croma-t kapni (a 120 lóerõs 2.0ie, és a 155lóerõs turbófeltöltõs turbo ie). A CHT (Controlles High Turbulance - Irányított magasnyomás) rendszer két beömlõvel rendelkezik, mindkettõnek más az átmérõje, és a motor fordulatszámától függõen használja õket. A kezdeti idõszakban a 2499cc-s 75 lóerõs szívódízel és a 2445cc-s turbófeltöltõs és olajhûtõs dízel motorok (100LE) voltak kaphatóak. 1988-ban megjelent a közvetlen befecskenezéses 1929cc-s turbó dízel motor, ami 90 lóerõt teljesített. Ez volt az elsõ közvetlen befecskendezéses személyautó.

Fiat Croma (series II) 1989-ben kisebb változáson esett át a Croma. A belsõn tökéletesítettek, a 100ie-hez lehetett ezentúl kapni 4 sebességes manuális váltót, a 2,5 literes szívódízelt kidobták a motorpalettáról, a 2.0CHT 8 lóerõvel erõsebb lett (98LE), a 2.4-est fefúrták 2.5-ösre (2445cc-rõl 2499cc-re), így az 116 lóerõs lett.

1991-ben jelent meg a második generációs Croma, új, gömbölyûbb orr-résszel. Több alkatrészen is módosítottak. Megjelent a változó geometriájú turbófeltöltõ a 1.9 diesel-ben és az ellentétesen forgó, kiegyenlítõ tengelyes motormehcanika a 1995cc-s benzines motorokon. Ezzel egyidõben az 1600-as motorok gyártását abbahagyták. A belsõ design-on is módosítottak, így még elegánsabb, még szebb lett.

1993-ban ismét felülvizsgálták a Cromat, és kicsit változtattak is rajta, így új hûtõrácsot kapott, és más mûszeregységet. Az összes Croma-n elöl hûtött tárcsafékeket és nagyobb felniket szereltek, valamint az 1995cc-s motort 16 szelepel készítették, így az már137 lóerõt teljesített. A csúcskategóriát egy 2492cc-s 12 szelepes V6-os motor jelentette, 159 lóerõvel, amit az Alfa Romeo fejlesztett ki. Ehhez a verzióhoz alapfeslszeltségként járt az ABS, a bõrülések és a légkondícionáló berendezés.

 

A Croma gyártását 1996-ban hagyták abba.


Technical Details
 
Hajtáslánc orrmotoros, hátsókerékmeghajtású
Motorok az elején:
1585cc (84x71.5mm) sohc 4 hengeres, 83bhp @ 5,600rpm (Weber 32-34 DAT karburátor)
1995cc (84x90mm) dohc 4 hengeres (CHT), 90bhp @ 5,500rpm (Weber 34 DAT karburátor)
1995cc (84x90mm) dohc 4 hengeres, 120bhp @ 5,250rpm (Weber IAW injektor)
1995cc (84x90mm) dohc 4 hengeres turbófeltöltõs és olajhûtõs, 155bhp @ 5,250rpm (Bosch LE2 Jetronic injektor)
2499cc (93x92mm) sohc 4 hengeres dízel, 75bhp @ 4,200rpm
2445cc (93x90mm) sohc 4 hengeres dízel, turbófeltöltõvel és olajhûtõvel, 100bhp @ 4,100rpm
késõbb :
1929cc (82.6x90mm) sohc 4 hengeres dízel, turbófeltöltõvel és olajhûtõvel, 90bhp @ 4,200rpm (kép)
2499cc (93x92mm) sohc 4 hengeres dízel, turbófeltöltõvel és olajhûtõvel, 116bhp @ 3,900rpm
1995cc (84x90mm) dohc 4 hengeres (CHT), 98bhp @ 5,250rpm (Weber 34 DAT karburátor)
1929cc (82.6x90mm) sohc 4 hengeres dízel turbófeltöltõvel (változó geometriájú ) és olajhûtõvel, 92bhp @ 4,200rpm
2492cc (88x68.3mm) sohc V6, 159bhp @ 5,800rpm
1995cc (84x90mm) dohc 16v 4 hengeres, 137bhp @ 6,000rpm (Bosch Motronic injektor)
Felfüggesztés elöl : McPherson féle, tekercsrugóval teleszkópos lengéscsillapítóval, kanyarstabilizátorral
hátul : független, kereszlengõkaros, pót kereszttartóval, teleszkópos lengéscsiilapítóval, tekercsrugóval és kanyarstabilizátorral
automatikus futómû-magasság állítással némelyik modellen
tengelytáv : 2660mm
nyomtáv (elöl/hátul) : 1482mm/1472mmm (turbo : 1494mm/1484mm)
Fékek

elöl : tárcsa, átmérõ : 257mm (némelyik változaton hûtött)
hátul : tárcsa, átmérõ : 251mm
a mechanikus kézifék a hátsó kerekekre hat
Opcióként létezett ABS is

Váltó 5 sebességes, kézi
3 és 4 sebességes, automata
száraz, egytárcsás kuplung, tárcsaátmérõ : 200mm (1600); 230mm (2.0 turbo és 2.4 TD)
Kormánymû fogasléces
hidraulikus szervorásegítõ alapból minden modellen, kivéve az 1600-ast
a két végpont közötti kormányfordulat : 4.6 turns (1600 és 2000), 3.2 (2.0 turbo és diesels)
Súly (eloszlás) 2.0 CHT : 1110kg (59% elöl / 41% hátul)
2.0ie : 1120kg (59.5% elöl / 40.5% hátul)
turbo ie : 1180kg (61% elöl / 39% hátul)
2.4TD : 1240kg (64.6% elöl / 35.4% hátul)
1.9TDI : 1200kg (61.8% elöl / 38.2% hátul)
2.5ie V6 : 1320kg
Méretek kívül és belül
Csomagtartó méretek: 500dm3 (alaphelyzetben) és 1400dm3 (lehajtott hátsóülésekel)

a Croma belseje robbantott rajz a Croma-ról


Menetteljesítmény
 
modell végsebesség 0-100km/h standing km

fékút 100km/h-ról

2.0ie turbo (1987) 214 km/h 8.1 sec 29.4 sec 46.0 m
1.6 (1987) 171 km/h 34.7 sec 45.9 m
2.5 TD (1989) 195 km/h 11.4 sec 32.8 sec 44.5 m
2.0ie (1989) 199 km/h 10.1 sec 31.6 sec 41.2 m
2.0 CHT (1989) 185 km/h 11.5 sec 33.0 sec 45.2 m
2.0ie turbo (1991) 224 km/h 7.7 sec 28.8 sec 41.7 m
1.9 TDi (1991) 180 km/h 12.3 sec 33.9 sec 43.8 m